Keresztúton Nyúl körül

Március első hétvégéjén, Nagyböjt második szombatján autóbusz indult Dunaszerdahelyről a Győr melletti Nyúlra. A gyűjtőbusz nyékvárkonyi, dercsikai, bakai és bősi megállás után 31 zarándok részvételével érkezett meg a zarándoklás színhelyére.

9 körül látogattuk meg a falu katolikus templomát, amit bemutattak a zarándokoknak. A nap folyamán egy helyi tanár úr kísért minket, aki a helyi Kökörcsin tanösvény és a Kálvária egyik kitalálója, megálmodója. A templomban a helyiek üdvözöltek minket, majd a tanár úr bemutatta a falut, a templomot és szólt a Kálváriáról is.

Megtudtuk a mostani falu 5 falu egybeolvadásával jött létre, mely falvakban összesen 15 kereszt van. Ezeket a kereszteket a plébános rendbe rakatta. Minden falu elején, végén és közepén van egy kereszt, ezeket a kereszteket, összesen 14-et vontak bele a Kálvária, a keresztút nyomvonalába.

Míg a Kökörcsin  tanösvény a falu nevezetességeit fűzi fel, ez a keresztút egy 15 kilométeres távon tekereg a falu körül és nem feltétlenül érint minden nevezetességet. Néhol keresztezi a két út egymást, valahol kicsit együtt halad. Bár a keresztút is érint érdekességeket, látnivalókat, de az út kialakításánál nem ez volt a cél, hogy ezeket érintse.

A keresztek mellett vannak a keresztút állomásai. Az első állomás a templom előtti keresztnél volt. Itt Németh Rezső atya vezetésével imádkoztunk, énekeltünk, elmélkedtünk és végeztük el a nap folyamán a keresztutat. Ezután a főutat követve, a helyiek becsatlakozásával körülbelül 40-en jártuk végig a keresztutat. A főút mellett volt még a 2. és a 3. állomás.

Mivel innen az út a forgalmas 82-es út mellett haladt volna tovább, ezért ilyen nagy csoporttal buszra szálltunk, ami egy darabon elvitt minket, a következő keresztig. Ezután a szőlőhegyre kapaszkodtunk fel, ahonnan nagyon szépen lehetett látni a közeli Pannonhalmi Bencés Apátságot.

Megtudtuk, hogy a helyiek is szokták ilyenkor Nagyböjtbe járni a keresztutat, de ilyen korán, március elején még nem jártak rajta. De nagyon jó időnk volt, néha beborult, de sokszor sütött a nap és nem esett az eső. Az előző nap esős időjárása után meglepően jó terep fogadott minket, csak néhol volt sár. Ahol szükséges volt buszra szálltunk, vagy kitérőt tettünk.

Az zarándokút és keresztút felénél, a Szurdik fölött található a Szent Donát-kápolna. A kápolna mellett kintmisézésre is van lehetőség. Bár a falu temploma Mindenszentekre van szentelve, de Nyúlnak a búcsúja Szent Donát napján van. A többi falu is elfogadta a hegyiek búcsúját, hiszen ez augusztusban van, nem pedig novemberben. Így a búcsút mindig ekkor tartják.

A kápolnánál a helyiek kis megvendégeléssel kedveskedtek a zarándokoknak, lehetett inni meleg teát, forralt bort és enni zsíros, töpörtyűs és májas kenyeret. Itt találkoztunk az egyik dunaújvárosi zarándoktársunkkal, aki Pannonhalmára igyekezett.

A keresztút során egy erdélyi költő is csatlakozott hozzánk, aki a keresztút egyes állomásainál elmondta pár, szép versét.

Pár helyen a busz is várt ránk, hogy aki úgy gondolta és nem bírta tovább a keresztútjárást, az kicsatlakozhatott. A kápolna utáni következő állomás a nyúli kilátó alatt volt. Itt a zarándokcsoport úgy döntött, mivel közel vannak hozzá, ezért oda is felmentek. Bár az út elég nehéz volt, mivel hirtelen emelkedett és köves is volt a talaj, de rendben felértek a kilátóhoz. Felmentek a különleges kilátóra, ahonnan csodás kilátás tárult eléjük. Bár az idő nem volt túl jó, sok felhő volt, de azért látták a Bakony vonulatait, a Somló- és a Ság-hegyeket, valamint a közelben elterülő Győr városát is. Jó időben az Alpokat, Schneeberget, valamint a szlovákiai hegyeket is lehet látni.

Óvatosan lejöttek és észrevették lefelémenet a magyarországi Szent Jakab-zarándokút jelzéseit is. Ezután folytatták az utat. A nap folyamán sokat énekeltek is és elhaladtak a nyúli borospincék mellett is. A keresztút utolsó állomása a falu szélén, a temetőben volt. Itt megköszönték egymásnak az együtt töltött szép zarándoknapot.

Innen busszal, a Szurdikon keresztül, felmentek a Szent Donát-kápolnához, ahol a keresztút lezárásaként az atya szentmisét mutatott be. Bár a kápolnában kicsit hideg volt, de nagyon szép szentmisében, prédikációban volt részünk. Mire végett ért a szentmise, besötétedett.

Busszal lementünk a templom közelében található Platán Fogadóba, ahol elfogyasztottuk a nekünk készített, finom és meleg estebédet.

A búcsúzkodás után hazaindultunk. Sok élménnyel gazdagodva, sok mindent  megtudva és lelkiekben is gyarapodva tértünk haza otthonainkba.