52 zarándok a szegedi buszos zarándoklaton

Szeptember 23. és 25. között autóbuszos zarándoklat indult Szegedre, melyen Katona Júlia szervezésében 52 zarándok vett részt. Az alábbiakban Katona Juli tartalmas beszámolóját olvashatják:

A háromnapos zarándoklatra gyűjtőautóbusz indult 6:00 órakor Dunaszerdahelyről, Egyházkarcsát, Dercsikát, Bakát és Bőst érintve. A zarándokút lelkivezetője Jankó Gábor, egyházgellei plébános úr volt, aki a közös ima után áldást adott és az út során vezette az imákat és énekeket, melyeket sokszorosítva szétosztott a zarándokok között.

Az első állomás Kecskemét volt, ahol a Nagytemplomban volt a szentmisénk, melyet a lelkivezetőnk mutatott be. A szentmise után csatlakozott hozzánk idegenvezetőnk Koszó Ferenc, aki elmondta, hogy a templomot 1774 -1799 között építették copf stílusban és Urunk mennybemenetelére szentelték fel.

A tornya 1819-ben leégett és 1863-ra újították fel. Óraszerkezete 1863-ban készült és Magyarország egyik legrégibb ma is működő órája. Idegenvezetőnkkel megnéztük még Kecskemét belvárosát, a szecessziós  stílusban 1893-97 ben épült Városházát, a Katona József Színházat, a Cifra palota épületét, melyben a Kecskeméti Képtár kapott helyet, a Címerdombot, a pestisjárvány emlékére 1742-ben épített Szentháromság szobrot.

Utunkat Pálosszentkút felé folytattuk. A kegyhelyet az ott működő pálosatyák mutatták be. A templomot 1873-ban kezdték építeni és 1883-ban készült el a 14 stációból álló keresztúttal együtt, majd később  megépült a Lourdesi barlang, a szabadtéri oltár, a Szent Kereszt-kápolna, a prágai kis Jézus szobra, tíz éve pedig a máig gyarapodó Mária-múzeum, melyet mi is megnéztünk. Gábor atya szép elmélkedéseivel keresztúti ájtatosságot végeztünk. Búcsút mondva a nyugalmat árasztó kegyhelytől Szeged felé vettük az irányt, ahol a szálláshelyünk volt 2 éjszakára. Szegeden ekkor voltak a Katolikus társadalmi napok és a Szent Gellért napok is. Szent Gellért püspök a város és az egyházmegye védőszenje.

A zarándokutunk 2. napját Szegeden az Alsóvárosi Ferences templomban, szentmisével kezdtük, melyet Gábor atya mutatott be értünk és családjainkért, Szent Gellért tiszteletére. A templomot a 15. sz. második felében kezdték el építeni és 1509-ben szentelték fel Havasboldogasszony tiszteletére. A szentmise után helyi idegenvezetőnk, Huber Máté mutatta be Szeged belvárosának látnivalóit 4 órában. Szeged első írásos emléke 1183-ból való. Szeged történelmének egyik legmeghatározó eseménye az 1879-es árvíz, melynek következtében az épületek  nagy része elpusztult, a mai Szeged nagyrészt az árvíz után épült. A Szegedi dóm, Fogadalmi templom a Szent Demeter templom helyén épült 1914 -1930 között és ez Magyarország 4. legnagyobb temploma. A régi templom egyetlen megmaradt tornya a Demeter torony, amely a város legöregebb építménye. A dómban megnéztük a kincstárat és fel lehetett menni a toronyba. További látnivalók: az 1883-ban épült Sóhajok hídja, mely Ferenc József látogatásának tiszteletére épült, az 1886-ból való Szegedi Nemzeti Színház, Kass szálló, az Új zsinagóga, a világ 4. legnagyobb zsinagógája, a Városháza, Szegedi Tudományegyetem, Móra Ferenc múzeum. A Katolikus napok keretében voltak este különböző zenei rendezvények, melyeken néhányan részt vettünk.

A zarándoklat 3. napján ünnepi szentmisén vettünk részt a Szegedi dómban, melynek főcelebránsa, Erdő Péter bíboros volt, aki kérésünkre megtisztelte a zarándokcsoportunkat egy közös képpel.

Utunk utolsó állomása az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark volt. Ide ebédre érkeztünk, majd a finom ebéd után került sor a lovasbemutatóra és a Feszty-körkép megtekintésére. A Feszty Árpád és társai által, megközelítőleg 1400 m2 méretű vászonra készített. A magyarok bejövetele c. körképet 1894. május 13-án mutatták be a nagyközönségnek, amely ma is csak arra vár, hogy elvarázsoljon. A szabadprogram keretében megnéztük a Szabadtéri néprajzi gyűjteményt, a nomád parkot a jurtákkal, a romkertet, amely a kolostor romjait mutatja be, az Árpád-emlékművet,  az Árpád-ligetet.

A Történeti Emlékpark megtekintése után 17 órakor elindultunk hazafelé. A hazaúton hálát adva a zarándokutunkért rózsafüzért, litániát imádkoztunk és szép énekeket énekeltünk lelkivezetőnk, Jankó Gábor atya vezetésével. Dunaszerdahelyre 21:30 órára érkeztünk meg, szép élményekkel gazdagodva és lelkileg feltöltődve.